menu.gif, 1 kB
roh2.gif, 2 kB

1.4 Základní úpravy zvuku

1.4.3 Změna výšky
        Můžeme také upravovat jen výšku zvuku. Nyní si poslechněme originální nahrávku:

volume1_small.jpg, 33 kB
smajlik.gif, 184B     Václav Revenda - improvizace - bez úprav


        A zde je ukázka se změnou výšky. V tomto konkrétním případě jsem tuto improvizaci převedl z G-dur do A-dur v programu Audacity::

vyska1_small.jpg, 38 kB
smajlik.gif, 184B     Václav Revenda - improvizace - jen změna výšky
smajlik.gif, 184B    Graf není oproti originálnímu na první pohled moc pozměněný, převážně je jen celý o kousek posunutý
        A jak je možné, že lze uložit úplně jakýkoliv zvuk? Jak počítač "pozná", že hrají např. varhany nebo klavír?
To je jednoduché. Každý zvuk má svůj specifický graf a tím pádem i jiné mechanické vlnění. Takto tedy počítač "pozná", že hrají např. varhany. Tedy každý hudební nástroj má svůj specifický graf, resp. mechanické vlnění a zrovna tak i každá jiná hudba. Někdy se graf může na první pohled lišit jen nepatrně, ale při detailním pohledu zjistíme pravý opak. Pro demonstraci zde uvedu předchozí improvizaci zahranou na klavír pro srovnání:

klavir_small.jpg, 31 kB
smajlik.gif, 184B     Václav Revenda - improvizace - klavír
smajlik.gif, 184B    Graf je úplně odlišný od předchozích
        Zde na této ukázce myslím každý z nás vidí, jak se liší graf varhan a klavíru. Podobnost neshledáme ani v jedné ze šesti částí, které varhany hrají a postupně zesilují, i když je zahraná pokaždé ta samá skladba. A proto se tedy uloží přesný zvuk, který slyšíme, protože pokaždé má jiný graf.
Webmaster © Václav Revenda, 2009
revendavaclav@seznam.cz
none.gif, 97B