menu.gif, 1 kB
roh2.gif, 2 kB

1.2 Od analogového signálu k digitálnímu

1.2.4 Analogový signál

a_signal_small.gif, 2,6kB

smajlik.gif, 184B   Obrázek grafu analogového signálu
        O stránku zpět jsme si vysvětlili, jak fungují magnetofony, ze kterých získáváme tzv. analogový signál. Obrázek analogového signálu vidíme nalevo. Může se jednat o jakýkoliv jiný graf, ale podstata analogového signálu je v tom, že teoreticky nikdy nebude obsahovat svislé či kolmé úseky (úmyslně píši teoreticky, protože záleží na zvětšení obrázku grafu a pokud by bylo nedostačující, tak by se na první pohled mohl jevit opak).


Klikněte pro demonstraci vlnění zvuku
(pro chod je třeba mít nainstalovanou Javu v prohlížeči)

1.2.5 Digitální signál
d_signal_small.gif, 2,0kB


smajlik.gif, 184B Obrázek grafu digitálního signálu
        Naopak digitální signál se vyznačuje tím, že se jeho graf skládá jen z vodorovných či svislých úseků. Obrázek grafu digitálního zvuku vidíme napravo. Zase opakuji, že vzhled grafu závisí na konkrétním zvuku, pro který daný graf vidíme.

A jak to skloubíme dohromady?
        Možná si právě říkáte, proč tohle všechno člověk musí vědět. Veškerá hudba, která je v počítači nebo v MP3 přehrávačích, DVD aj., je právě uložena digitálně. Hodně hudby vzniká analogově (kromě profesionální hudby), např. gramofony, magnetofony aj. A pokud si chceme přehrát svoji oblíbenou skladbu v MP3 přehrávači či na PC, musíme analogově zaznamenaný zvuk převést do digitálního. Také výstupem mnoha mixážních pultů je analogový signál.
        Mixážní pult je zařízení, které nám nejčastěji směšuje více stop do jedné, nebo-li vytváří jednu stereostopu (= "dává dohromady"). Např. kapela obsahuje bicí, kytaru, keyboard (klavír). Pokud by každý nástoj měl jeden samostatný mikrofon, vzniknou nám minimálně tři vstupy. Mixážní pult všechny tyto vstupy spojí do jednoho a výsledkem je tedy jedna stereo stopa.
        Mixážní pulty se také užívají pro různé úpravy zvuku. Jejich výhoda spočívá v tom, že dokáží upravovat každý vstupní signál (např. mikrofony, keyboardy atd.) zvlášť a přidávat jim různé efekty (mezi základní patří ekvalizace - úprava výšek a hloubek signálu a jiné).
__________________________________
pozn.1: NĚMEC, Vladimír. Vytváříme hudební CD a MP3. Praha : Computer Press, 2001. 19 s. ISBN 80-7226-557-1
Webmaster © Václav Revenda, 2009
revendavaclav@seznam.cz
none.gif, 97B